mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Sockerdöden...

Kategori: Böcker

av Unni Lindell



Jag måste få prata med dig, Martin. Nu ska jag berätta det allra värsta.

Sexton år har gått sedan Kari Helene hittade sin lillebror liggande livlös på golvet.
Tragedin avskrevs då som plötslig spädbarnsdöd.
Nu får en vardaglig händelse Kari Helene att plötsligt minnas något helt annat.
Något hon förträngt.

Polischefen Martin Egge är en gammal vän till familjen och den enda Kari Helene
vågar avslöja allt för.
Men kvällen före deras avtalade möte blir Martin påkörd av en bil och kort därefter
dör han på sjukhuset.

Oslopolisens våldsrotel får därmed ett ovanligt krävande och uppmärksammat
mordfall på sitt bord.
Men inspektör Marian Dahle drabbas även personligen.
Om det kommer fram hur nära hon och Martin stod varandra riskerar hon att flyttas
bort från utredningen.
I sin sorg sätter hon den egna karriären på spel,
och lojaliteten till kriminalkommissarie Cato Isaksen och hela polisteamet på hårda prov.

Sockerdöden är en komplex och intelligent sammanflätad kriminalroman där en enda
händelse utlöser en spiral av våldsamheter som eskalerar i en dramatisk upplösning.
I hemlandet Norge klättrade boken snabbt upp till förstaplatsen på bästsäljarlistan.

Unni Lindell har etablerat sig som en av Nordens mest framgångsrika kriminalförfattare
och har vunnit flera stora litteraturpriser.
Böckerna om kriminalkommissarie Cato Isaksen har översatts till arton språk och även
blivit en populär tv-serie.

Mitt betyg på boken blir 4:a av 5 möjliga

Kommentarer

  • Marie-Louise säger:

    Den här håller jag på med just nu men jag tycker den är lite seg... Hoppas det händer något nu när han är påkörd... Kram

    2011-06-26 | 22:08:33
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Inger säger:

    Hej och tack för en bra blogg. Jag gillar särskilt dina boktips. Sockerdöden av Unni Lindell tycker jag också om.

    2011-06-27 | 08:36:11
  • Izabell säger:

    Åh boktips, man tackar!! :-D Änglavakter har jag läst och de två böckerna innan, me like!! :D



    Soliga hälsningar Izabell

    2011-06-27 | 12:55:16
    Bloggadress: http://mysbella.blogg.se/

Kommentera inlägget här: