mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Bibliotekskatten Dewey...

Kategori: Böcker

av Vicki Myron



En kall vintermorgon hittar en bibliotekarie en utsvulten och frostbiten kattunge
som slängts in i bibliotekets bokinkast.
Personalen tar sig an katten, och trots en hel del motstånd lyckas de få behålla
sin bibliotekskatt.
Dewey blir en symbol inte bara för biblioteket utan också för hela den lilla
staden Spencer.
Vi lär känna många färgstarka och gripande livsöden i denna sanna historia om
en katt som blev känd och älskad i hela världen.
När Dewey dog 2006 stod hans dödsruna att läsa i över 300 tidningar världen över.

Vicki Myron är bibliotekarien som hittade katten Dewey den där kalla
januarimorgonen.
Hennes eget liv är lika mycket en framgångssaga som Deweys som hon
skickligt väver samman med sin egen.

En sann och söt historia, speciellt för alla kattälskare,
ändå upplevde jag boken som något för lång,
och ibland till och med lite tråkig, inte minst språkmässigt.
För mig hade det nog räckt med att läsa en artikel om bibliotekskatten...

Betyget från mig blir 3,5 av 5 möjliga
(men när jag googlade om boken ser jag att många många ger den 5:or i betyg,
så ge den gärna en chans om du är kattälskare, det är kanske bara jag som inte
är på humör för den gulliga historien...
Nu ska jag ge mig på Vinteräpplen, det har jag längat efter sedan jag läste
MarieLouises betyg på den...)  ;-)

Kommentarer

  • Lejonkvinnan säger:

    Jag fick två böcker av Ettan i försenad födelsedagspresent nu när han var hemma. Nu ska bara läslusten infinna sig också, jag är lite av en periodare...



    Stor kram

    2011-03-17 | 19:26:32
    Bloggadress: http://lejonkvinnan.blogg.se/
  • soffie säger:

    tack för boktips har tänkt läsa den men det har ej blivit av,ja vi borde ha en bokcirkel för visst är det härligt med böcker,

    kram

    2011-03-17 | 20:51:55
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Jag har svårt för böcker som blir för långa när de inte behöver bli det. Så tyckte jag om t.ex. Matthandlare Olssons död som så många gillar, men jag tyckte den var för lång, för mycket ord helt enkelt. Jag ska kanske ge denna bok en chans, men nja jag vet inte. Jag gillar inte riktigt puttinutt böcker.

    Jag hoppas att du gillar Vinteräpplen :) /Kram

    2011-03-17 | 22:16:13
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/

Kommentera inlägget här: