mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Vid slutet av arbetsdagen...

Kategori: Nonsens & Hovendroven

- när det är dags att gå hem,
ökar kvinnors stress medan mäns sjunker.

Kvinnorna går hem till ytterligare ett arbetspass
medan männen går hem för att koppla av inför nästa arbetsdag.
Problemen på arbetsplatsen vill inte släppa greppet,
och hemma väntar matlagning, tvätt och andra sysslor...
Marianne Frankenhaeuser från Kvinnligt, manligt stressigt utgiven tidigt 90-tal

Jag vet inte jag, - stämmer det där verkligen?
Tycker nog att de män jag känner har fullt upp även på kvällarna!
Har det förändrats sedan 90-talet, eller är det kanske en generationsfråga?




Idag blir det ingen längre promenad för mig, men det kommer ju en dag imorgon också!
Dottern M ringde nämligen och behövde hjälp med hämtning av barn efter skolan!
Och det gör jag sååå gärna, sååå gärna!
Då får jag oförhappandes några timmars umgänge med Vilde Bill och Sockerbönan  ;-)

Kommentarer

  • Erika säger:

    Att jag är lite tyst beror på att jag har lite mycket omkring mig just nu. Tankarna är nere på K-kronas sjukhus där pappa är intagen. Sedan har jag mitt eget med tider besök på v-central, lab, sjukhus osv. Det blir då mindre tid för blogg och kommentarer. Sedan inbjuder vädret till mer utomhus är vid datorn. Tid som förbrukas vid datorn anser jag ska förbrukas utomhus i all den grönskan som spirar för fullt. Tid går ej i repris, den tar vi tillvara på innan den krymper ihop till ingenting och försvinner bort i horisonten.



    Kram och har det bra.



    2011-05-05 | 12:11:13
    Bloggadress: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
  • Erika säger:

    Tror nog det finns män som kommer hem från arbetet slut och slänger sig i soffan och inväntar middagsbordet. Sedan finns det naturligtvis män som hjälper till med barn och matlagning. Kanske den yngre generationen är mer samspelta i hemmets vrå, än den äldre generationen som var vana från barndomen att mamman stod för marktjänstgöringen.

    2011-05-05 | 12:14:31
    Bloggadress: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
  • Åsa säger:

    Även om männen i dag GÖR MER än förr, så är det nog fortfarande vi kvinnor som har ansvaret... Är chefen liksom, det är tungt det med!

    2011-05-05 | 13:00:35
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Hemma hos oss är det maken som oftast handlar och lagar maten. Tvätt och städ sköter jag oftast. Städet KAN jag få hjälp med. Jag häckar vid datorn eller läser. Maken häckar framför TVn och tar över datorn när jag lämnar den... Med andra ord, vi har rundgång på arbetsgöromålen...

    2011-05-05 | 13:50:49
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • syster säger:

    jag håller med om att det troligen är en generationsskillnad. "Svårt att lära gamla hundar sitta"...........Känner mig skylldig till det faktiskt, visste inte bättre då!

    2011-05-05 | 14:34:21
  • Mystjejen säger:

    Tror det finns män som gör en hel del också, som uppskattar livet och det dem har.

    Nu har jag kollat på filmen och har köpt boken idag också. Kramar <3

    2011-05-05 | 17:36:28
    Bloggadress: http://blogg.mystjejen.se
  • Yohanna i Las Palmas säger:

    Jag bara ÄLSKAR dessa bilder. Är det samma teknare tror du som "nypen i baken-böckerna"? Måste forska i det för jag kommer ihåg att jag fnissade mycket till dessa böcker och mycket pga av teckningarna som var SÅ träffsäkra.



    Hälsningar

    Yohanna

    PS Tack om du letar åt mig, vore jättesnällt. DS

    2011-05-05 | 17:55:45
    Bloggadress: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/
  • Marie-Louise säger:

    Även fast vi är relativt jämställda här hemma så är det nog faktiskt jag som gör mest, om jag inte tjatar. Det är jag som fyller tvättmaskinen, tar fram mat ur frysen så att vi ska få middag m.m. sen hängs tvätten eller lagas middagen av någon annan här hemma om jag frågar eller tjatar. Så tyvärr stämmer den här på mig :( Kram

    2011-05-05 | 20:23:29
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/

Kommentera inlägget här: