mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Allt för min syster...

Kategori: Böcker

av Jodi Picoult



Anna har kommit till världen för att genetiskt matcha sin storasyster Kate som
lider av leukemi.
Nu är hon tretton år och har fått nog,
hon uppsöker en advokat och stämmer sina föräldrar för rätten att bestämma över
sin egen kropp.
Men om Kate inte snabbt får en ny njure kommer hon att dö,
och Anna är den enda möjliga donatorn.
Ingen uppmärksammar heller den äldre brodern Jesse,
som i sin frustration hamnar i en allt allvarligare kriminalitet.
Adlibris

Allt för min syster är, trots sitt aktuella och allvarliga tema,
en spännande, överraskande och gripande underhållningsroman.
En bok som jag omöjligt kunde lägga ifrån mig innan sista sidan var läst.
Just när jag trodde mig ana hur boken skulle sluta tar det hela en oväntad vändning
och slutet blev helt oväntat och mycket gripande.
Betyget blir 4,5 av 5 möjliga
(romanen har även filmatiserats, men i filmen har stor och viktig del av handlingen tagits bort helt,
jag rekomenderar boken varmt)

Kommentarer

  • Yvonne säger:

    Den har en intressant story, med en viktig frågeställning. Ska man behöva göra allt för sin syster (eller nån annan). Ha det gott!!

    2011-11-11 | 17:13:17
    Bloggadress: http://yvonneeblogg.blogspot.com
  • Lotta säger:

    Återigen tack för boktips =)

    Just nu i mina öron är det Sankta psyko av Johan Theorin.



    Länge sen förresten men nu är jag här igen



    Kram

    2011-11-11 | 17:28:55
    Bloggadress: http://findmyplace.blogg.se/
  • Cicki säger:

    Den är verkligen bra. Och ifrågasätter i viktig sak. Ska man offra ett barns hälsa före ett annat.

    2011-11-11 | 21:38:50
    Bloggadress: http://cickisdesign.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: