mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Måndag...

Kategori: Hälsa vs Ohälsa

är lika med räkenskapensdag...

Ni som är uppmärksamma inser att undertecknad inte sovit många minuter i natt,
vid halv fem var jag fortfarande ute och svängde i Bloglandia.
Ändååå vaknade jag halv åtta, - ej utsövd kan jag väl tillägga...

Förmodligen blir det en något slapp förmiddag,
lite lagomt lullig som jag är av diverse medikamenter och för lite sömn,
men sedan ska jag försöka komma ut på promenad, lång sådan!

...vänta!

Nu är jag tillbaka, tog bara en sväng bort till den eländiga vågen...

Och veckans resultat äääär....
PLUS ½ kilo!?

Alltså, - vad är det här!?
Jag står ju på samma ställe och stampar!
Än så går det upp, än så går det ner...

Nu måste drastiska åtgärden tas, - men vilka?

Jag inser att mina sömnproblem inte är bra för hälsan,
men vad ska jag göra åt det,
såna här vaknätter kommer mer eller mindre regelbundet...
Att mina extremt höga värden av kortisol INTE alls är bra för vikten,
- det vet jag också,
men hur man kommer tillrätta med det vet varken jag eller läkarna...

Motionen är väl inte helt OK, det blir mina stavgångsrundor,
och det tycker jag att jag ändå är ganska duktig på...
(3-4 rundor/vecka á 2½-3½ timma långa, plus några kortare promenader,
alltid med stavar eftersom det är ett utmärkt sätt att hålla sig på banan när man är yr av sig...)

Maten skulle kunna vara, inte bättre, men mer regelbunden kanske...
Och säkerligen mindre portioner,
sötsaker har jag dragit ner på, men visst - det händer...

Alltså, jag vill inte ta till extrema, svåra och konstiga dieter,
inte heller endast dricka måltidsersättningar!
Jag vill ha en sund metod för att först gå ner i vikt,
och sedan hålla den!

Ska det vara så j***a svårt!?

Kommentarer

  • Marie-Louise säger:

    Ja det där med vikten är verkligen svårt. Jag har hamnat i en rejäl svacka just nu - jag vet ju vad den beror på, men den blir ju inte bättre för det. Jag måste också börja med något, nu! Men jag orkar inte. Är så trött jämt och har hundra tankar som snurrar i huvudet att jag ids inte ens tänka på vikten... Kram fina

    2011-10-10 | 10:05:59
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Aj då... hoppas du inte är alltför trött i dag nu då.

    Jobbigt att inte kunna sova ju. (Jag har själv problem, när jag jobbat kväll)

    Jag tycker du motionerar på jättebra!!

    2011-10-10 | 12:42:42
    Bloggadress: http://asassecondtime.blogspot.com

Kommentera inlägget här: