mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Ännu ett litet dilemma...

Kategori: Heminredning

ska jag gå lös med penseln även på den gamla soffan och skåpet...?!
Skåpet är placerat i hallen, rymmer både det ena och det fjärde...
(brickor, vaser, ljuslyktor etc. I lådorna slängs nycklar, skoputs och annat bra-att-ha-i-hall)
Soffan står vid min andra matplats, i vardagsrummet,
under sofflocket döljet sig mängder av foton, både i album och nerplöst i kartonger...
Det är ett av vinterns projekt, att sortera allt detta!
(bye the way, det var även förra vinterns projekt... inget hände dock på den fronten...då...)

Både skåpet och soffan har jag fått av min mormor,
och de var hennes första egna möbler, alltså i början av 1900-talet.
När jag fick dem på 70-talet, var de målade med högblank illgrön färg,
och jag började med att luta av dem...
Ja herrkanje, - vilket jobb! Inget miljötänk där inte...
Minns att jag fick eksem på händerna av lutet!


Färgen jag använder nu är endast en vit grundfärg, eftersom jag gillar det lite ruffiga,
jag tar till och med sandpapper och ruffar lite extra vid slitytor.
Mer behövs inte för att få den ytan jag gillar.
(Just den där färgen köper jag på Bauhaus, kostar dryga hundringen/liter,
snabbtorkande och vattenlöslig, dessutom räcker den i evighet... iallafall nästan...
Och inte gulnar den med tiden heller...)
Köksbordet däremot ska få sig en behandling med vax för att tåla lite mer av livet!

Nååå, måla eller inte måla?!


Måla köksbordet √

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Av med färg... på med färg.... tja, jag vet faktiskt inte...jo, varför inte.



    Kati

    2011-09-19 | 21:45:33
  • Linda/Candygirl säger:

    Svårt... du får känna efter ett tag.

    2011-09-19 | 22:15:58
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • Cicki säger:

    Nog tycker jag att du ska måla dem i samma vita färg som bordet. Snyggt med det lite ruffiga. Som min gubbe, ruffig med lite vit och grått här och där.....:-)

    2011-09-19 | 22:52:53
    Bloggadress: http://cickisdesign.blogspot.com/
  • Marie-Louise säger:

    Visst skulle de vara snygga i vitt men jag vet inte om jag skulle ge mig på att måla så gamla möbler. Men eftersom möblerna ska användas och du ska trivas i ditt hem så ja kanske ska du måla dom... Jag kan tyvärr inte råda dig ordentligt. Du får nog känna efter och låta det mogna. Kram

    2011-09-20 | 08:21:49
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • mammakero säger:

    Möbler är till för att användas! Hur gamla de än är! Vill man förnya både utsidor och funktioner, så är det inget konstigt. Livet förändras ju hela tiden.

    Jag tror det kommer att bli jättesnyggt som lite shabbychic vit!

    2011-09-20 | 08:46:32
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • engelsson säger:

    Jo..måla dem oxå..

    2011-09-20 | 21:56:57
    Bloggadress: http://engelsson blogg.se
  • Åsa säger:

    Ja, jag tycker allt att du skall måla... och det kanske du redan har gjort..? ;)



    Kram o ha en fin dag!

    2011-09-21 | 10:37:25
    Bloggadress: http://asassecondtime.blogspot.com

Kommentera inlägget här: