mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Kvinnorna på 10:de våningen...

Kategori: Böcker

av Karin Alfredsson



Det som den gamla cigarettförsäljerskan Lieu har sett,
går inte att förklara bort.
Kvinnan med sportbagen tar med sig nyfödda barn från sjukhuset och säljer dem
till västerländska par.
Det sker i parken intill Lieus kvadratmeterstora handelsplats på en Hanoi-trottoar.
Lieu vet, för hon har spanat.

Det soldaten vet, går inte heller att förklara bort.
Den svenske biståndsarbetaren Lasse Johansson har skadat flera unga flickor svårt.
Sexuellt och svårt.
Soldaten vet vad vissa män kan använda glödlampor och fjärrkontroller till.

Den svenska kvinnoläkaren Ellen arbetar på ett sjukhus i Hanoi och möter i sitt
arbete regelbundet flickprostitution, sexuell misshandel och mycket unga mödrar,
vars nyfödda spädbarn oförklarligt försvinner till destruktion.
När Ellens vägar korsar Lieus och soldatens, förstår hon det som ingen velat tro...

Jag har nyligen upptäckt Karin Alfredssons böcker,
de som alla tar upp kvinnoförtryck,
och även om personerna i böckerna är påhittade,
har alla historier verklighetsbakgrund och bygger på grundligt och gediget research...
Den första jag läste om läkaren Ellen Elg var Pojken i hiss 54,
efter den var jag fast
- jag bara måste läsa alla hennes böcker!

Mitt i läsandet måste jag dock emellanåt lägga undan boken och sända några tankar
om hur lyckligt lottade vi ändå är!
Och hur eländigt och fasansfullt andra kan tvingas leva!

Betyget från mig blir för denna bok 5 av 5 möjliga

Kommentarer

  • MURVELINA säger:

    KÄnner Karin sen gammalt. En av kvällspressens aktiva jänställdhetskämpar. Gjorde bra ifrån sig. Och hon har rutit vidare, men nu i sina egna böcker. Bra...



    Visst har vi det bra, men att bara gå tillbaka till tiden för sin egen mamma - obemärkt flicka får plats - så hette det i Husmoderns annonser, när min mamma tvingades fly, för att hon med gravidmage skulle skämma ut släkten. Inte så längesen...



    2011-09-20 | 20:16:26
    Bloggadress: http://blogg.aftonbladet.se/gittan
  • Marie-Louise säger:

    Jag har lästa alla hennes böcker utom Pojken i hiss 54 som jag måste köpa snart. Jag älskar hennes böcker, mest för att hon skriver så himla bra, hon berör verkligen på djupet med sina böcker. Hon får mig att fundera och tänka och sådant gillar jag även om hennes böcker också är grymt jobbiga att läsa. Kram

    2011-09-20 | 20:59:21
    Bloggadress: http://madredetres.blogg.se/
  • soffie säger:

    jag har med läst den himla bra och hon skriver verkligen på ett sätt som berör, må gott

    2011-09-20 | 22:12:46
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • Lotta säger:

    Åh vilket tips =) nu måste jag också läsa böckerna.



    Kram

    2011-09-22 | 15:40:00
    Bloggadress: http://findmyplace.blogg.se/
  • Stattinskan säger:

    Jag vänjer mig när det gäller "gamla" skov, men nu har nyckelben, axlar och armbågar varit angripna på ett sätt de aldrig varit förut och då blir det liksom en total överraskning om hur ont det EGENTLIGEN gör ... fast om någon månad har man ju vant sig vid ha ont där också :-/ (på gott och ont)

    2011-09-23 | 19:15:38
    Bloggadress: http://stattinskan.blogspot.com

Kommentera inlägget här: