mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Varendaste morgon retar det mig...

Kategori: Sämst just nu

att mitt levaxin numera ligger inneslutet,
ett och ett piller,
i onödigt stora aluminiumkartor,
likaså har det blivit med en sort av mina värktabletter...

Förut låg det 100 tabletter i en plastburk, lätt att kasta i rätt sopbinge,
en burk var tredje månad kändes iallafall ganska OK...
Men dessa kartor känns värre, en karta varendaste dag, resten av mitt liv...

Kan någon förklara miljötänket bakom detta?!
Och inte är det lätt för mina svaga händer att trycka ut pillren heller...
(och inte gick det att ändra heller enligt omedgörlig apotekspersonal...)

En bagatell kanske i det stora hela, men det känns som ett litet steg tillbaka
i mina medvetna val när det gäller miljö och sopsortering...

Apropå sophantering, har nu sorterat matavfall i särskilda kärl någon månad,
det går jättebra och är väldigt enkelt egentligen,
MEN jag blev ganska fort medveten om vad mycket jag slänger!
Borde verkligen bli bättre på att ta rätt på matrester och hålla reda på datummärkningar...


Kommentarer

  • engelsson säger:

    Hmm..det där har jag oxå reagerat på..vansinne.. Ha en kanondag... kram

    2011-09-17 | 11:35:03
    Bloggadress: http://engelsson blogg.se
  • Yvonne säger:

    Hm...jag äter också Levaxin, men än har jag inte sett de nya förpackningarna, jag har 100 i en liten burk...

    2011-09-17 | 13:07:28
    Bloggadress: http://yvonneeblogg.blogspot.com
  • Cicki säger:

    Än så länge får jag mitt Levaxin i plastburk. Men det är ju andra mediciner som kommer i dessa förgrymmade kartor. Som man inte vet hur man ska sortera. Det är ju en blandning av plast och metall. Och svåra att trycka ur.



    När vi var uppe senast så höll de på att sätta dit nya sopbehållare för kompost hos dottern. Är det så nära du bor henne? Samma område?



    Vi har haft sådan sopsortering länge här nere. Två färger på påsarna. En grön för kompost och en vid för brännbart. Det är mer än fem år sedan som de började med det här. Det har känts bra och ju längre man sorterar ju mer medveten blir man, tycker jag.

    2011-09-17 | 14:10:19
    Bloggadress: http://cickisdesign.blogspot.com/
  • Lejonkvinnan säger:

    Fullständig idioti med alla dessa förpackningar.



    Vi samlar återvinning och kör bort en gång i veckan till sopstationen, tur vi har en stor källare för mycket sopor blir det.



    Ha en fin lördag!

    Kram på dig

    2011-09-17 | 17:03:24
    Bloggadress: http://lejonkvinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här: