mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Första dagen för mig...

Kategori: Hälsa vs Ohälsa

med DukanDieten...
 
Har vägt in mig på min egen våg, och siktar nu på - 20 kilo
 
Inleder därför med attacdelen...
Beroende på hur mycket man vill minska i vikt kan attacken variera i allt mellan 1-10 dagar.
Eftersom jag vill gå ner så pass mycket satsar jag på åtminstone 5 dagar, men kanske det blir fler...
 
Min första Dukanfrukost bestod av havreklipannkaka med ett par skivor mager skinka,
- det var jättegott, och jag blev faktiskt ordentligt mätt!
 
1½ msk havrekli, 1½ liter vatten och 20 minuters promenad är det som ska ingå varje dag i Dukan-dieten.
 
I övrigt gäller under "attacken", magert kött, fågel, all fisk, skaldjur, ägg, fettsnåla mejeriprodukter.
Kaffe, te och lågkaloridrycker. (i den rekommenderade vattenmängden kan man även räkna in de dryckerna)
 
Man kan äta när man vill, och hur mycket man vill under de här dagarna.
Inget vägande, mätande och inget räknande av points. 
 
Enkla recept finns det massor av, inte minst i Facebookgruppen!
 
 
Recept på havreklipannkakan
(min pannkaka blev väldigt trasig, men vad gör det egentligen...)
1½ msk havrekli
1½ msk fettsnål kesella
1 ägg
(använd endast äggvitan om du är rädd för kolesterol)
Smaksätt, jag tog en nypa salt, men man kan ju ta sötningsmedel om man vill ha pannkakan söt
Blanda väl, och stek 2-3 min/sida i panna med non-stick-beläggning som gnidits in med ett par droppar olja

Kommentarer

  • skellhells.blogg.se säger:

    Den där dieten har jag aldrig hört talas om, och jag ska nog kika närmare på den tror jag. Jag behöver nog en ordentlig skjuts, även om jag rätt nyligen varit i Sorsele. Jag har mina perioder då det är så jobbigt och motigt. Gaah.

    Sen har jag en del läsning att ta igen märker jag (även om jag kikar in här då och då, fast det har mest varit att "pejla" läget), och...harkel....så vips så är jag på blogg.se igen. Jag far runt som en jojo och kan inte bestämma mig, fast det är väl en del av min sjukdom antar jag. Impulsiv och så vissa stunder.

    Fast nu trivs jag rätt bra iallafall och bubblan är på väg att lossna, så förhoppningsvis är jag redo att besöka Sundsvall snart - om inte du har ändrat dig såklart, jag förstår om du undrar vad virrhönan längre upp i norr sysslar med. Ibland undrar jag nämligen själv. Ha Ha.

    Kram <3

    Svar: Du vet att du är välkommen hit när som helst!Jag är själv ganska velig och virrig, så det har jag inte ens funderat över ;-)
    Jag tror verkligen på den här dieten, vanlig mat, vissa saker undviker man, och inget mätande, inga soppor eller pulverdrinkar!
    Bara vanlig mat!
    Mormor Mu

    2012-10-24 | 13:24:38
    Bloggadress: http://skellhells.blogg.se/
  • Linda/Candygirl säger:

    då önskar jag lycka till och hoppas detta funkar bra

    Svar: Alltså, jag vet att det förmodligen är mycket vätska som försvinner i början, men jag har minskat 1 kg sedan igår! (man ska gärna väga sig ofta så man lär sig var gränserna går...säger Dukan) Jag åt och åt, och åt igår, jag var så mätt när jag skulle lägga mig så jag trodde jag ökat 10 kg! ;-)
    Mormor Mu

    2012-10-24 | 20:09:47
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • mammakero säger:

    Även jag siktar på -20 kilo, även om det är betydligt fler dagar än du. Har gått ner hälften nu och jag började den sista veckan i april... Än ingen motion mer än jobbet, men när jag gått ner 2 kg till så ska jag börja med promenader i en halvtimme. Eftersom min kropp inte orkar med hård träning och mitt jobb, så tänkte jag gå ner i vikt först!
    Lycka till!!

    Svar: Antar du får mycket motion på jobbet, själv är jag ju stillastående nästan ;-)Så för mig krävs promenader (med stavar), men det är det hela som funkar för mig också...
    Man måste lyssna på kroppen!
    Lycka till själv
    Kram
    Mormor Mu

    2012-10-26 | 12:01:19
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se

Kommentera inlägget här: