mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Real life...

Kategori: Real life

uppgiften denna vecka hos Yohanna handlar om medicinskåp...
 
Och jodå... jag har väl "några" gömmor, i och för sig inget skåp, snarare lådor och andra ställen...
Så sjuk är jag  ;-)
I den här lådan ryms mitt lilla lager, högst personligt, - sånt som bara jag får ta av!
 
Den andra lådan innehåller sånt som är bra att ha, kan användas av förkylda och hängiga gäster/familjemedlemmar....
(ser nu att jag måste fylla på med receptfria värktabletter...)
 
En börs i handväskan med akuthjälp, finns inget värre än om värken slår till med orkanstyrka och jag inte har något smärtstillande med.
En trevlig kväll på "lokal" kan då lätt förvandlas till helvetet...
En liten tub med salvan som hjälper mot småskador som insektsbett etc är också med, har själv aldrig behövt använda den, men kan vara bra att ha, liksom allt möjligt annat som ligger i den lilla innerväskan... sax, pennor, pincett, tejp, ficklampa, tändare, handkräm, tandkräm och tandborste... 
Rena rama överlevnadskitet!
 
Och så mitt mest använda medicinskåp, - korgen som står vid sängen.
På morgonen kan jag bara sträcka ut handen för att plocka upp morgondosen,
och på kvällstid och nattetid plockas det smärtstillande därifrån... 
Tyvärr, för jag önskar jag kunde sluta ta så mycket smärtstillande, men icke...
 
Men det absolut viktigaste för en mormor är naturligtvis lite häftiga plåster och så den smärtstillande salvan, som jag tack och lov ännu endast behövt använda när ett av barnbarnen klev på en geting...
 
Så, precis som i Real Life när det gällde linneskåp inser jag att jag spridit ut mina ägodelar över hela lägenheten...
Insikten när det gällde linneskåpet ledde till att jag genast gav mig på att strukturera om det hela och nu för tiden finns linnet på endast två ställen  ;-)
Kanske kanske blir det ommöblering även när det gäller apoteksvarorna, - vem vet!
 
 

Kommentarer

  • Yohanna i Las Palmas säger:

    Så jättebra och du verkar ju vara bra förberedd på....allt ;)

    Återkommer på onsdag.

    Hälsningar
    Yohanna

    Svar: Här ser du en som är scout i hjärtat ;-)
    Mormor Mu

    2012-10-08 | 17:40:10
    Bloggadress: http://yohannailaspalmas.webblogg.se
  • Anonym säger:

    Men så tråkigt att behöva ta så mycket medicin, men behöver man så gör man...Ha det gott!! Detta är alltså Yvonne...jag orkar inte skriva i alla uppgifter härovan igen, det funkar inte med att fylla i komihågrutan, kanske det är detta temat som inte gillar att komma ihåg, det var så hos en annan med blogg.se innan hon bytte tema, då gick det bra!

    Svar: Nu har jag bytt tema, hoppas det funkar bättre, annars provar jag något annat...Kram
    Mormor Mu

    2012-10-08 | 18:21:53
  • Linda/Candygirl säger:

    Usch så mycket medikament. Trist. Men gör dom nytta så är det ju värt det i alla fall...

    Svar: Jo, ett nödvändigt ont!
    Mormor Mu

    2012-10-08 | 19:32:43
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • mammakero säger:

    Vilken ordning och vilken beredskap! Jag skulle vilja ha tid att gå igenom alla skåp och lådor i lägenheten. Vi har så mycket skit överallt...

    Svar: jag är nog i vissa fall lite väl snabb att rensa och göra mig av med.... ;-)
    Mormor Mu

    2012-10-10 | 12:24:29
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se
  • Yohanna i Las Palmas säger:

    Vad har folk i sina medicinskåp egentligen?
    Veckans sammanställning ligger ute.
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/october/sammanstallning-av-real-medicinquotskapetquot.html

    Tack så mycket för att ni var med och delade med er.

    Hälsningar
    Yohanna

    2012-10-11 | 01:47:22
    Bloggadress: http://yohannailaspalmas.webblogg.se
  • Ann-Mari säger:

    Tråkigt att behöva äta så mycket medicin, men bra om det har verkan mot värken! Och så beundrar jag din ordning :)
    Häftiga barnplåster :)

    Svar: Förutom värktabletter försöker jag även med promenader (som faktiskt hjälper) och spikmattan (som också hjälper)Barnplåstren gillas, men det är en pojkvariant och en flickvariant, vilket inte stämmer alls. De tar vad de vill ha ;-)
    Mormor Mu

    2012-10-11 | 07:18:40
    Bloggadress: http://ann-mari-trappsittarfolk.blogspot.com
  • Anna säger:

    Trist med värktabletter, men jag måste ju säga att det är de snyggaste plåster etui jag nånsin sett!!!
    Var finns det såna??? :-)

    // Anna

    Svar: Känner lite ångest ibland över all medicin, men nu är det som det är..Plåstren har jag köpt på Rusta
    Mormor Mu

    2012-10-11 | 08:31:41
    Bloggadress: http://pajver.blogspot.com
  • Freja säger:

    Ohh, jag glömde ju att fotografera min handväska till mitt inlägg. Senast idag har jag stöttat en kollega med huvudvärkstabletter, jag har lite olika sorter med mig var jag än går. Plus mina skavsårsplåster förstås, de har jag med mig vart jag än går... Mina barn är ju så pass stora nu att de fått egna plåtetuier med plåster att ha med i skolväskan...

    Svar: plåster är viktigt när man har barnbarn, ALLT (nåja, nästan...) kan botas med ett plåster ;-)
    Mormor Mu

    2012-10-12 | 17:39:06
    Bloggadress: http://blogg.amelia.se/reddevil/

Kommentera inlägget här: