mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Torka aldrig tårar utan handskar...

Kategori: Böcker

av Jonas Gardell
 
 
Jonas Gardells första bok i en romanserie som tar läsaren med storm.
Torka aldrig tårar utan handskar är en roman om när aids kom till Sverige och Stockholm under 80-talet.
Kritiken har varit strålande: alla borde läsa den!

Boken är även aktuell som TV-serie.

När Rasmus stiger av tåget på Centralstationen i september 1982 lämnar han det lilla Koppom bakom sig för att aldrig återvända.
Ung och vacker kastar han sig ut i de homosexuellas Stockholm.

Benjamin är Jehovas vittne.
Ivrigt går han från dörr till dörr för att predika om Gud.
Ingenting kan rubba honom i hans tro.
Tills den dag han ringer på hos Paul, den varmaste, roligaste och bitchigaste bögen Gud någonsin skapat.

Så på julaftonskvällen, när det snöar över staden, träffas Rasmus och Benjamin, och inget blir som förr igen.

Det som berättas i den här historien har hänt.
Det hände här, i den här staden, i de här kvarteren, bland de människor som har sina liv här.
I en stad där de flesta fortsatte att leva sina liv som om inget hänt började unga män insjukna, tyna bort och dö.

Jag var en av dem som överlevde.

Det här är min och mina vänners historia.
Jonas Gardell
 

Den här boken behöver nog inte ens betygsättas, alla har läst den (och/eller sett teveserien) och alla verkar älska den!
Så även jag!
Läste boken innan jag såg dramat på teven, och det brukar inte vara någon bra kombo, men i det här fallet gjorde det inget alls! Båda delarna var lika bra!
Betyget blir så klart 5 av 5
 

Kommentarer

  • Marie-Louise säger:

    måste läsa den här nu, ska bara läsa kurslitteratur först. men jag såg ju tv-serien. del 2 finns ju ute nu... Kram

    2013-01-22 | 21:57:25
    Bloggadress: http://www.madredetres.blogg.se

Kommentera inlägget här: