mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Varning...

Kategori: Hälsa vs Ohälsa

för m-y-c-k-e-t gnälligt inlägg...
 
Jag mämde tidigare att jag haft en eländig fredagskväll, tänkte jag skulle säga lite om den.
Även om jag hoppas att ingen känner igen sig direkt så kanske jag ändå hoppas på att någon vet vad det handlar om...
(Nä, - har inte kontaktat min läkare, för när det nu är borta är det ju mer eller mindre glömt också, minns ju knappt hur jag mådde igår, och tur är väl det - att man har förmågan att bara ruska av sig och "gå vidare")
 
Jag satt iallafall i soffan när jag plötsligt fick en stenhård kramp i höger höft, det strålade ut i hela benet, spred sig snabbt till skulderblad, tår och allt där emellan...
Hela kroppen, tyckte till och med att det spände och drog i kinderna!
(men var helt klar i knoppen, - så klar som jag nu brukar vara...)
Gjorde så satan i gatan ont!
Kunde absolut inte förflytta mig, och naturligtvis låg inte telefonen brevid mig...
Det höll väl kanske i en halvtimme, eller lite mer, svårt att säga när man är fullt upptagen av att bara kunna andas, - och att inte vråla rakt ut!
Det enda jag tänkte var att jag var övertygad om att någon av ungarna säkert skulle ringa, och att om jag inte svarade på ett par samtal skulle någon av dem säkert dyka upp...
(ett tag ville jag bara vråla till grannen att han skulle ringa ambulans...)
När det sakta avtog fick jag frossa, mådde illa och fick till och med träningsvärk i musklerna, det höll i sig hela lördagen också.
Frånsett att frysandet övergick i att jag hettade...
 
Jag har ju sedan tidgare problem med bland annat fingrarna som blir som klor, (de lägger sig platt in mot handflatan) jag måste då bända upp dem med hjälp av andra handen, det smärtar väldigt den stund det håller i sig!
Höften vill också haka i på något mysko sätt, - liksom fastna i ett läge.
Igår fick jag den där krampen igen, men då endast i skulderbladen...
Gör skitont men håller inte i sig så länge.
Men fredagens pärs var något helt annat.
Nästan som om en gummisnodd i hela kroppen spändes...
 
Har googlat lite, och jag "fastnar" för EDS, mycket bland symtomen stämmer med allt annat, ni som har det, - hur började det för er, och låter det här som något sådant?
 
Slut på gnället för denna gång! Lovar!
 
 
P.S  Inne på sista dagarna i min TÄVLING!
Du är väl med  ;-)

Kommentarer

  • Britta Högström säger:

    Det du skrev var inget gnäll. Säger bara fy fasiken vad hemskt! Jag har själv fibromyalgi så jag vet vad smärtor är. Som gammal sjuksköterska så tycker jag att du ska ta kontakt med en bra läkare, för kramper på det sättet kan bero på många saker. Och Gud förbjude att du ska behöva få uppleva det igen. Känner verkligen med dig och förstår också varför du varna för gnäll... men vi måste alla få utlopp och få lov att berätta hur jäkla hemskt, jobbigt, smärtsamt och skrämmande olika upplevelser är. Önskar dig allt gott! Kram!

    Svar: Ja, har du fibro då vet du med säkerhet vad smärta är!Har flera vänner med den diagnosen, och jag ser hur de kämpar!
    Senast igår ringde en fd kollega och berättade att hon misstänks ha fått fibro, endast 32 år gammal. Det gör en sorgsen!
    Tack för dina kommentarer hos mig, blir lika glad varje gång!
    Kram
    Mormor Mu

    2013-01-23 | 14:19:39
  • Lejonkvinnan säger:

    Det första jag tänker på, du har ingen muskelavslappnande medicin ? Det borde du ha tycker jag och det borde du be din läkare skriva ut.

    Eds är ju en medfödd sjukdom, men man kan få problem av den både tidigt och senare i livet. Det finns ju olika typer och alla drabbas så olika.

    Om jag pratar för mig själv så spårade det ju ur med yrsel som första symtom, för jag räknar inte värken för den har jag haft hela livet, ända sedan jag var liten.
    Sedan började jag ramla omkull pga balansen blev sämre. Spasmer och kramper kommer och går och blir bara värre.

    Vanligt är också magproblem av olika slag, och värk då som sagt, också av olika slag. Den typen som jag har innebär också att jag är överrörlig, att leder kan hoppa ur sitt läge väldigt lätt osv.

    Har du läst på denna sidan http://hypermobilitet.se/

    Den är bra tycker jag.
    Många som har Eds får diagnosen fibro pga dålig kunskap från läkare, det är väldigt likt även om det oftast är lite skillnad. Jag har båda diagnoserna.

    Och du, jag läser här jämt men är usel på att kommentera, ja det är jag överallt nu när det är så mycket, vilket det varit väldigt väldigt länge just nu.

    Stor kram

    Svar: Ska genast kolla på sidan du tipsar om!Jag har under flera år utretts om min yrsel, ibland riktigt svåra yrselattacker, men utan att de kommit fram till varför min värld snurrar.
    Jag har t ex slutat cykla, efter att jag vurpat tre gånger längs landsvägen...
    Vill ju inte orsaka någon trafikolycka!
    Går helst med stavar då jag tycker ag får extra stöd då.
    Och överrörlig har jag fått höra hela mitt liv att jag är...
    Jag kanske måste framföra det här som en teori för min läkare ändå!
    Kram!!!
    Mormor Mu

    2013-01-23 | 17:08:09
    Bloggadress: http://lejonkvinnan.blogg.se
  • Linda/Candygirl säger:

    Men usch så otäckt. Man måste ju hinna tänka massor en sån gång.. fundera vad som kan vara fel liksom. Och om det alls kommer gå över.

    Tur det GICK över. Och du bör nog kolla upp det. Hoppas du slipper detta nån fler gång.

    Svar: Hann nog inte tänka så mycket egentligen, var bara koncentrerad att "bita ihop" liksom.Ska ta kontakt med läkare... snart... kanske... nästa gång...
    Hatar att gå till läkaren med nya krämpor varje gång!
    Kram!
    Mormor Mu

    2013-01-23 | 17:12:36
    Bloggadress: http://www.candygirl.nu
  • Marie-Louise säger:

    Jag tycker absolut att du ska kontakta någon läkare typ nu om dessa symtom, även om du "glömt" smärtan och obehaget nu. Du måste få bli undersökt och kontrollerad. Kram vännen

    Svar: Hmmmm, - ja jag ska... snart...Du vet själv hur det är, man drar sig i det längsta!
    Kram!
    Mormor Mu

    2013-01-24 | 13:18:29
    Bloggadress: http://www.madredetres.blogg.se

Kommentera inlägget här: