mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Mig äger ingen...

Kategori: Filmer

rätt vad det är kommer sonen med en dvd som han tycker jag ska se,
och eftersom jag missade denna film när den gick på bio satte jag mig genast tillrätta i soffan! 
(har naturligtvis tidigare läst boken)
Vet inte vad det är med mig, men filmer som skildrar 70-talet, speciellt dysfunktionella familjer, gör mig lätt illamående, det känns riktigt jobbigt! 
(eller...jag vet ju varför... egentligen)
 
Trots det får filmen en 4:a av 5 från mig, för den är ju riktigt riktigt bra!
 
En gripande men samtidigt varm och humoristisk berättelse om 5-åriga Lisas villkorslösa kärlek till sin alkoholiserade pappa.
Det är också en skildring av Sverige på 70-talet och arbetarklassens bleknande ideal.
Mamman lämnar familjen och Lisa kämpar för att behålla bilden av hjältepappan.
Till slut ställs Lisa inför ett livsavgörande val...
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: