mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Ribs...

Kategori: Mat & Dryck

som först är kokta, marinerade och sedan grillade eller ugnsstekta.
Välj gärna tjocka köttiga spjäll.
Detta recept låg som grund, men jag måste givetvis göra om det lite alltmedan jag fixade...
 
4 port 
(skulle det ev bli några bitar över är de väldans goda att gnaga på även när gästerna gått hem, - tro mig)
2 kg tjocka revbensspjäll
6 vitpepparkorn
2 lagerblad
1 tsk salt
1 tsk torkad ingefära
(jag slängde även i ett par buljongtärningar, samt några morötter och lökar)
1,5 dl tomatpuré
3 msk vatten
0,5 dl olja
1 dl honung (jag minskade på det söta då jag hade besök av diabetiker)
2 tsk chilipulver (jag tog drygt hälften av chili med röksmak, och drygt hälften av chiliflakes...)
2 tsk ingefära
2 klyftor pressad vitlök
2 krm salt
2 krm vitpeppar eller svartpeppar
0,5 dl soja
 
Lägg revbensspjällen i en stor kastrull. Täck med vatten och koka upp under lock.
Skumma med en slev.
Tillsätt salt, lagerblad och peppar och låt revbensspjällen koka på låg värme i ca 1 timme.
Häll av och ta upp revbensspjällen. Låt svalna något. Eller låt svalna i vattnet.
Blanda ingredienserna till marinaden i en bunke. Ta undan några msk marinad att ha till pensling.
Skär revbensspjällen i bitar eller skivor längs med revbenen och lägg i bunken med marinad
Blanda revbenen försiktigt (så de inte ramlar sönder) med barbequemarinaden och låt de gärna marinera några minuter - helst någon timme eller över natten. De går också bra att grilla direkt. Hit kan alltså revbenen förberedas och förvaras i kylen.
Griljera revbenen innan servering så att de får fin yta runt om. Antingen på grillen 3-4 minuter på varje sida eller i ugn på max värme någon kvart.

Till detta serverade jag rostade potatisklyftor och...
coleslow
800 gram vitkål eller spetskål (rödkål går också utmärkt)
1-2 morötter (valfritt)
1 tumme färsk ingefära eller något krm torkad
1 dl majonnäs eller turkisk yoghurt
2 dl gräddfil eller turkisk yoghurt
2 msk socker, gärna mörkt som farinsocker
1 tsk salt och några varv med pepparkvarnen
 
När mina gäster åkt hem gick jag och lade mig framför teven, en liten stund var det tänkt..., 
tänk er då min chock när jag vaknade nästa morgon och gick ut till köket!
Disk disk och åter disk!
Jag hade helt glömt bort det!
Jag som i vanlig fall inte kan somna om det finns ett glas odiskat hade helt förträngt detta berg av porslin, glas, plåtar och grytor....
Men, det var det absolut värt!
(och jodå, mina gäster ville hjälpa till med disken efter maten, men det vägrade jag, vill hellre umgås medan tillfälle ges, och det där kan jag ta senare... i detta fall mycket senare...)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: