mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

Dagens läkarbesök...

Kategori: Hälsa vs Ohälsa

gick ganska bra tycker jag...

Trots allt är jag mycket nöjd med beslutet att inte byta
till den nya privata hälsocentralen...

Min "gamla" vanliga central ligger på ca 5 minuters
promenadavstånd, och det är ju en fördel i sig...

OK, man kan få vänta någon/några veckor för att komma
till sin rätta läkare, akuttider finns oftast samma dag,
men då får du för dig en okänd läkare, och bara en pyttetid...
Då väntar jag hellre!

När "min" doktar kommer kutandes i korridoren
för att hämta sin patient i väntrummet,
då kan man bara inte ta miste vem som är på väg!
Han är kanske 160 kort lång och med en vikt på kanske 50 kg.
Lätt och snabb som en gasell!
(ser ut som en liten buspojke, men är runt 35 år)
Swisch swisch låter det, och den vita rocken fladdrar!

Väl inne på hans rum slår vi oss ner,
och han slår om tempot totalt...
- Han har hur mycket tid som helst!

Idag var jag inne hos honom i 1½ timme,
först gick vi muntligt igenom hur min värk har utvecklats
sedan i somras, och efter det blev det en kroppslig besiktning, 
- attans vad han kan plågas den jäkeln!
(jag varnade honom att han var farligt nära åka på stryk...)

Som avslutning blev det ett besök på labb, de tog 6-7 rör blod,
svaret skulle dröja ca 3 veckor...

André
(som läkaren heter) har några idéer och tankar om olika
reumatiska sjukdomar som kan ha tillkommit, och förvärrat min värk,
ytterligare försvagat musklerna och minskat uthålligheten...
(något ovanliga reumatiska varianter sa han... undrar om jag måste googla...)

Eftersom temporalis arteriken och polymyalgin inte har något
skov nu slipper jag börja med cortisonet i det här läget iallafall...

Det tackar jag speciellt för!

Nu är det bara att vänta på att han får provsvaren och tar kontakt
med mig på det ena eller andra sättet. Mail, telefon, besök eller brev?!



Kommentarer

  • mammakero säger:

    Det är skönt att ha en så bra doktor, att man vet att han försöker och ger en all tid man behöver! Det är så himla viktigt!

    2010-10-26 | 19:04:51
    Bloggadress: http://mammakero.blogg.se/
  • MammaMorran säger:

    Vad skönt med en doktor som tar sig tid- vanligtvis hinner man knappt sätta sig ner...

    Kram MammaMorran- funderar på livet & ADHD/Autism

    2010-10-26 | 19:06:29
    Bloggadress: http://mammamorran.blogg.se/
  • ejmis säger:

    Härligt att höra att din läkare engagerar sig som han gör. Du ska INTE behöva ha denna smärta.

    Kram!

    2010-10-26 | 19:25:36
    Bloggadress: http://ejmis.blogg.se/
  • Erika säger:

    Alltid trevligt när en läkare inte kör löpandebandprincipen utan tar sig tid, och framför allt lyssnar på en.



    Jag har också gjort något liknande det du gjort idag. Men jag ringde för en akuttid och fick inte min ordinarie läkare då han är på kurs, men den jag fick var hur rar som helst. Lab var jag också på där togs fem rör. Jag skulle också fasta från 22:00 i går kväll, det gick bra. Men när jag vaknade på morgonen började jag frysa och till slut övergick det i hemsk frossa, så när jag kom hem var jag tvungen att lägga mig med alla kläder jag hade på mig. Jag trodde till slut jag skulle frysa ihjäl.

    Två timmar tog det innan frossan avtog, och jag somnade också en timme. Tror att det berodde på att jag skulle fasta, sedan fick jag inte tar min medicin heller innan provtagning, och jag var inte hemma förrän efter tolv och åkte halv nio. Nu tycker jag att jag har repat mig, men fy så illa det var när jag kom hem.



    Till slut fick jag utskrivit smärtstillande för all smärta i mina fötter, och även vattendrivande medicin. Hoppas verkligen dessa förhatliga fötter repar sig nu.



    Du har så nära till din v-central som jag hade på min gamla ort, här får jag tar bussen men jag har hållplatsen precis utanför.



    Vink

    2010-10-26 | 19:30:48
    Bloggadress: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
  • soffie säger:

    va skönt att din doktor verkligen tog sig tid för dej,hoppas nu proverna är bra och du får svar vad din värk är för något så du kan få rätt lindring,

    Svar:va underbart det lät det du berättade om Jersey å den ön där det va helt tyst.

    kram

    2010-10-26 | 22:12:49
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se/
  • Åsa säger:

    Jag är också på g att byta till en privat. Men det är för den vi har nu antagligen skall lägga ner...

    2010-10-26 | 23:00:26
    Bloggadress: http://secondtime.blogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Morning o tack för förklaringen om den där almanackan som dykit upp!

    Vilken härlig läkare du verkar ha! Rent av mänsklig! Såna växer inte på trä´n! Var rädd om honom! Jag har en bra jag också!

    Skönt att du slapp kortisonet den här gången!

    Kramen!

    Ragnvi

    2010-10-27 | 07:41:28
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/
  • Ragnvi säger:

    Morning o tack för förklaringen om den där almanackan som dykit upp!

    Vilken härlig läkare du verkar ha! Rent av mänsklig! Såna växer inte på trä´n! Var rädd om honom! Jag har en bra jag också!

    Skönt att du slapp kortisonet den här gången!

    Kramen!

    Ragnvi

    2010-10-27 | 07:41:47
    Bloggadress: http://rankans.blogg.se/

Kommentera inlägget här: