mormormu

Boktips, matrecept, barn och barnbarn, hälsa vs ohälsa.. Kort sagt, - en salig blandning

De blå damerna...

Kategori: Böcker

av Kristina Appelqvist
 
 
En natt blir en berömd målning stulen från konsthallen i Skövde.
Men när tjuvarna ska smyga från platsen gör de en oväntad upptäckt.

I hissen hittar de den nya, radikala chefredaktören på lokaltidningen mördad.
Finns det ett samband mellan konstkuppen och mordet?
Vad är det för hemligt sällskap som offret har varit medlem i?

De blå damerna är Kristina Appelqvists fjärde bok om Emma Lundgren och Filip Alexandersson. Spännande pusseldeckare där småstadslivet och Västgöta universitet står i centrum.

Tidigare titlar: Den svarta löparen, Den som törstar och Liv i överflöd.
Adlibris
Lite smågullig och spännande, liksom de tidigare böckerna får den mig att tänka på Maria Lang och hennes hjältinna Puck.
I den här boken får inte karaktären Emma lika stor del i händelserna, och det uppskattar jag, för fortfarande är det knepigt när samma personer figurerar i händelserna. Att alla lik i denna småstad hittas av samma privatperson är ju ytterst osannolikt...
Trots att jag ibland irriterade mig på en del detaljer, som att polismännen ställde ledande frågor, tog med privatpersoner ut på brottsplatser, - och faktiskt dålig svenska på något ställe, så gillar jag boken!
Sträckläste den och ger den en 4:a av 5 möjliga, gillar Appelqvist betydligt mer än hennes kollegor Ljungstedt och Läckberg...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: